משבר פולקסוואגן – הצד הציבורי

בימים האחרונים נחשפנו להונאה ציבורית מן החמורות ביותר שידענו בתחום המסחרי. חברת פולקסוואן, שנתפסה כאמינה, נחשפה במערומיה – משך שנים ביצעה הטעיה מכוונת. על מנת לשמור על ביצוע מנוע הזידל, תיכנתה , לכאורה, את המחשב במכוניות כך שאמצעי צמצום הפליטה יופעלו רק בשעת בדיקת זיהום. אם החשד נכון , קשה למצוא הונאה כלכלית בוטה מזאת.

המשבר הוא לא רק במימד המשפטי של תביעות פליליות ואזרחיות נגד החברה ומנהליה. המשבר מתנהל גם במימד התדמיתי, הציבורי, התקשורתי, זה שמשפיע על ההתנהלות הכלכלית של הצרכנים והמשקיעים.

אובדן אמון הציבור יכול להביא לקפאון ממשי של מכירת הרכבים של פולקסוואגן ולנפילתה. כבר כעת מנית פולקסוואגן נמצאת בצניחה חופשית.

כמובן שמוטב היה שלא היה קורה המשבר. חברה שמבצעת הונאה במודע כלפי הציבור וכלפי הרגולטור ומזייפת פליטות זיהום, היא חברה שפוגעת בכולנו. כציבור איבדנו אמון בפולקסוואגן. לא נאמין יותר לנתונים שיוציאו, לא נאמין למבדקי בטיחות פנימיים, או לכל אמירה אחרת שתוצג.

כיועצי תקשורת , השאלה היא איך והאם אפשר לשקם את הפגיעה הקשה.

ההתיחסות הנכונה:

אנשי המקצוע של חברת פולקסוואגן מיומנים ומנוסים במשברים ואין ספק כי לרשותם אנשי התקשורת הטובים בעולם . לפני כשנתיים התקיים משבר בסין בעקבות תקלה בקופסת ההילוכים, עליה התגברו באופן מרשים. ניתן לראות גם שעד עתה, לא נעשו טעויות תקשורתיות קשות ועד כה התנהל המשבר באופן מקצועי:

  • החברה לקחה על עצמה אחריות והתנצלה.
  • המנכ"ל התפטר (או פוטר, תלוי איזו ידיעה קוראים).

הצעדים הבאים:

הצעדים הבסיסיים שנעשו עד עכשיו אינם מספיקים בארוע כל כך חמור ומשמעותי והחברה חייבת לנקוט פעולות מידיות נוספות לטובת הטווח הקצר והארוך:

 
  • החלפת השדרה הניהולית תוך שילוב אנשי איכות סביבה החופשיים משליטת החברה כגורם מפקח.

שקיפות מלאה:

  • חשיפת קוד התכנה במסגרת צעדים בוני אמון.
  • שיבה לערכי הליבה של הארגון: אמינות, כנות, בטיחות וכו.
  • איכות הסביבה – הכאה על חטא ותרומה ממשית ומשמעותית לאיכות הסביבה.
  • קמפיין עובדים – חשיפת העובדים ולא ההנהלה לציבור. 600,000 עובדים יש בחברת פולקסוואגן. השנאה והכעס כלפי החברה צריכה להתחלף בחמלה כלפי מאות אלפי העובדים שאין להם אחריות לדבר, העשויים לאבד את מקום עבודתם.

הרגולטור:

גם הרגולטור "חטף" כאן מכה קשה. שנים רבות החברות לא פועלות על פי ההנחיות ואין איש שאוכף את התקנים – כולנו זוכרים את פרשת רמדיה. בקרוב יתעורר הציבור וישים לב שאף אחד לא באמת מגן עליו מפני החברות הגדולות, הציבור יאבד אמון בתקנים. לכן גם הרגולטור להערכתנו צריך להתכונן ל"ריקושטים".
משבר עמוק כמו זה שעובר על חברת פולקסוואגן לא יחלוף ללא פגיעה. החברה תצטרך לשלם על ההונאה שביצעה. הונאה שפגעה בבריאות של כולנו בשל זיהום האויר הגבוה (כנראה פי 35 מהתקן). הונאה שתתיר את חותמה עוד שנים רבות. אולם למרות הפגיעה חברות יכולות להתאושש ציבורית מארועים כאלו וגם פולקסוואגן יכולה, הדברים תלויים בצעדים הבאים שתנקוט החברה.

גלילה לראש העמוד