תקשורת בזמן מיזוגים ורכישות

כל מנהל שעבר או שליוה תהליך של מיזוג או רכישה, מבין כי לצד ההשלכות הפיננסיות כגון השפעת מיסוי לגורם האנושי יש משמעות רבה להצלחת או אי הצלחת התהליך.

אם מישהו חושב כי הודעה לעובדים בזמן הרמת כוסית המסורתית תוך השמעת סיסמאות כמו: "צמיחה לגבהים חדשים" ו"התייעלות שתסייע לשני הצדדים " היא מספקת, הוא טועה ושם בסימן שאלה גדול את התהליך כולו.

הארגון עובד במעגלים שונים ולכל אחד מהם יש אינטרס, כולם רוצים שהארגון יצליח אבל לפני הכל כ"א מהם רוצה לדאוג לעצמו ולביתו. עובדי החברה- עובד ששומע על אותה "התייעלות"  מבין שהישארותו בחברה נתונה בספק. הוא וחברים, כולם מרגישים כי "התייעלות" היא מילה מכובסת לקיצוצים, אולי פגיעה בתנאי שכר ואולי עזיבה של חברים ולכן, למרות השתתפותו בשמחתם של הבעלים ומנהלים, העובד עסוק במחשבה על עתיד עבודתו, עתידו הפיננסי ומשפחתו. לקוחות – גם לקוחות מאוד שמחים שהספק שלהם הצליח וגדל או התמזג אבל לפני כן הם חושבים על עתידם, האם השירות ימשיך להיות טוב, האם תישאר אוזן קשבת לכל צרותי, האם כלל ההסכמים יכובדו והאם הפירמות המתמזגות לא יינצלו את המצב להעלאת מחירים או הקשחת תנאים . ספקים –כמו העובדים והלקוחות, גם הספקים חוששים לעתידם. הגוף המתמזג יחסוך בעלויות, הוא עלול לנצל את גודלו לקבלת הטבות (על חשבון הספק) לבטל הסכמים (גם אם לא במיידי) ואפילו ברמה הקולגיאלית- אנשים שאנו רגילים לעבוד איתם עשויים להתחלף ורובנו שונאים שינויים ואוהבים להישאר באזור הנוחות.

מהשחקנים הללו ואחרים אנו מבינים כי יש לבחון בצורה מדוקדקת את הדרך בה מודיעים על קבלת החלטות בתחום. יועץ תקשורת יוכל למפות את כלל בעלי האינטרסים ולהעביר להם מידע מדויק ובונה אמון כזה שירתום אותם לתהליך .

אמנם יש מקומות בהם יש איסור חוקי לדבר על הנושא עד פירסומו, אבל אין זה אומר שאי אפשר להתארגן מראש- לבנות תיבת מסרים, להכין את כלל הדיווחים, לנסח את הנאום לעובדים ואולי גם מכתבים אישיים, להרגיע את החששות גם אם אינם נשאלים באופן יישיר , לנסח נכון את המכתב לספקים (כי לא היינו רוצים שהם ילמדו על הארוע מהתקשורת ) ולקבוע למי מתקשרים באופן אישי ומעדכנים אותו על המהלך .

גם בהודעה לעיתונות חשוב וראוי לתת מענה לשאלות (גם אם לא נשאלו ) , לחשוב על כל מי שאנו זקוקים להשתתפותו במהלך, כי כאמור מהלך של מיזוג שצובר מתנגדים עשוי שלא להצליח או להצליח הרבה פחות מהמצופה.

גלילה לראש העמוד