מנהיגות כלכלית בשעת חירום

המצב הביטחוני מעורר שאלות קשות, ורבים מאיתנו חשים לחץ ומצוקה. כמו תמיד, במצבים כאלו –  לצד החרדה הקיומית ישנה גם חרדה כלכלית, ומנהלים רבים ממתינים עד יעבור זעם. אבל הפתרון הוא לא לחכות ולתת לדברים לעבור, אלא לקבוע סדר יום במסגרת מה שאפשר. כל ארגון חייב להבין את המשמעויות של המצב, לפעול ולהציג בפני קהלי היעד את האתגרים והמשתנים, כי ללא ספק – המצב הרע ביותר הוא חוסר וודאות.

בארגונים רבים מנסים להוריד את הראש עד שיגיע השקט, אבל למנכ"לים אין את הפריווילגיה הזאת. מנהל הוא גם מנהיג, וככזה מסתכלים עליו. אם הוא יוריד את הראש אזי יש סיכוי שמי שיסתכל עליו יחשוש כי אין יד מכוונת וכי המשבר עשוי להביא את הארגון לסוף דרכו.

אומנם לא כל מנהל הוא אוגדונר או אלוף במיל' שמדבר בידענות וטון סמכותי, אבל על מי שמוביל את החברה מוטלת החובה לאמץ פרקטיקה דומה ולעמוד איתן מול קהלי היעד השונים של הארגון ככל שנדרש, ולא להיעלם דווקא בנקודות קריטיות אלו.

המענה הראשון ההכרחי הוא מול העובדים. הם חייבים לדעת היכן עומד הארגון, וכיצד הוא מתמודד עם האתגרים. הם ובני משפחותיהם צריכים לדעת שההנהלה מתחשבת בצרכים שלהם, שהיא נערכת לאיומים, שהיא שומרת על ביטחונם, אבל גם שהיא תעבור את המשבר. זה הזמן להפגין מנהיגות ונחישות ולראות כיצד הארגון עובר את המשבר בנאום חוצב להבות או לפחות במייל. גם שיחת זום יכולה לעשות את העבודה. המסרים צריכים להעביר את הביטחון של הארגון בכך שהוא יכול לעבור את המשבר ולנצח אותו, ולעמוד בהתחיבויות השונות מול כל אחד מהגופים מולם הוא עומד.

שנית- הספקים, אלו לדוגמא שלחוצים גם בשגרה עשויים לחשוש לגבי התשלומים המגיעים להם עוד יותר-  האם הארגון יעמוד בהתחייבויות, האם הוא ישרוד את המשבר, האם ניתן לתת לו עוד אשראי וכיצד הארגון יעמוד ויפעל ביום שאחרי.

שלישית- הלקוחות, אלו שהם הכח המניע מאחורי העסק. בלי לקוחות אין לארגון זכויות קיום ולכן הם אלו שחייבים לדעת כיצד אתם מתפקדים. ראוי לעדכן אותם, להכין אותם לקראת עיכובים ככל שצפויים, להסביר להם את המצב ואת המאמצים שאתם עושים על מנת לעמוד בהתחייבויות.

ככלל- רובם מוכנים להתחשב במצב, אבל הם גם חייבים לדעת שהארגון מתמודד עם האתגר ונותן לו מענה, גם אם המענה, השרות או המוצר מסופק בעיכוב קל הוא עדיין יסופק.

הקהל האחרון שיש לתת לו מענה הוא הקהילה. בסוף- שום גוף או ארגון לא עובד בריק, ואם אתם יכולים לתרום, לסייע, או סתם להקל- זה הזמן. נכון אמנם שבדרך כלל ברמה הכלכלית ישנה מורכבות רבה יותר לתרום בזמנים קשים, אבל זה בדיוק הזמן לנסות דווקא כן לתת ממה שאפשר ולבלוט. הציבור מעריך את זה, ובנוסף – זה יקל על הלקוחות להיות גמישים בדרישות אליכם כאשר יראו בכם נדבך בולט ומשמעותי בעיקר בזמנים מורכבים ומאתגרים.

 

גלילה לראש העמוד