מה ההבדל בין יחצ"ן ויועץ תקשורת?

אנשי יחסי ציבור רבים מגדירים עצמם כיועצי תקשורת ולא מסבירים את ההבדל בין איש יח"צ ובין יועץ תקשורת. מלבד הערך המיתוגי של "יועץ", ישנם הבדלים גדולים ומשמעותיים, כלומר לא כל יחצ"ן הוא יועץ תקשורת ולא כל מי שמכיר את הטלפון האישי של עיתונאי כזה או אחר הוא יועץ תקשורת.

סביר להניח שכל יועץ תקשורת טוב יגיד לכם ש"לא חשוב מה יגידו עליך העיקר שיאייתו את שמך נכון", אך מדובר באמרה שגויה. התקשורת היא כלי ולא מטרה, לעיתים קרובות ניתן להשיג את המטרות מבלי שהדברים יתפרסמו, לפעמים פרסום לא מסייע ורק מזיק, לפעמים פרסום פותח חזיתות לא נכונות ואחת הדוגמאות הבולטות היו הופעותיו האחרונות של הנשיא לשעבר משה קצב בתקשורת שבהן הוא נתפס בחולשתו בקרב קהלי היעד ובכך הגדיל את הנזק התדמיתי וגרם למצבו להיות רע יותר.

מי אחראי על המסרים?

מסרים יכולים להיות מילוליים ובלתי מילוליים. ניתן למצוא באתר האינטרנט שלנו טיפים על הופעה בתקשורת, כיצד להישיר מבט למצלמה, כיצד לדבר בשפה גבוהה אבל לא מקצועית מדי ועוד. אבל המסרים הם גם הפלטפורמה שבה אנו בוחרים להשתמש, המסרים הם גם התשובות שאנו נותנים לשאלות, המסרים הם גם הדברים מהם אנו מתעלמים. יועץ תקשורת טוב צריך לשבת עם הלקוח ולנסח את המסרים, לסייע לו להתגבר על מכשולים ולשאול את השאלות "הלא נוחות", כאלו שאתם עשויים להידרש אליהן בראיון עצמו.

באיזה פלטפורמה לפרסם?

דבר נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא בחירת הפלטפורמה לפרסום המסרים. נכון שמומחה לקידום אתרים יציע שיהיו לכם כמה שיותר אזכורים בפלטפורמות שונות, ובחלקן הוא גם יציע להטמיע מילים שיסייעו בקידום אתר האינטרנט שלכם. אבל לפלטפורמה ולמסרים יש משקל ומאמר לא מחמיא הכתוב בשפה שאיננה הולמת תוך שימוש מוגזם במילות מפתח שיסייעו בקידום האתר עלול למצב אתכם במקום לא טוב מבחינה תדמיתית.

יש לכם קשרים בתקשורת?

"קשרים" היא מילת קסם ולפני שנים רבות השימוש בקשרים היה משמעותי ומשפטים כמו: "אני מכיר את העיתונאי הזה והזה", "העיתונאי הזה הוא חבר שלי" ו"העיתונאי ההוא חייב לי" היו נזרקים בקלות לחלל האוויר. ואלה בנוסף לכל מיני הבטחות שאנשים נוהגים להבטיח כשהם מנסים למכור את השירותים שלהם. ובכן שום עיתונאי לא חייב דבר לשום יחצ"ן. עיתונאי מחויב רק לעורך שלו ולספק סיפורים טובים (מצוינים אם ניתן) הארוזים היטב ומעניינים את ציבור הקוראים. יועץ תקשורת ידע לארוז את הסיפור טוב, הוא לא יבקש טובה, לא יבטיח הבטחה ולא יספר על הבירה ששתה עם העיתונאי, אם הסיפור טוב יהיה לו מקום בכלי התקשורת ואוי למי שמנסה לבנות קריירה על טובות.

תקשורת מסורתית וניו מדיה

רב תחומיות בתקשורת ואת זה לומד כל סטודנט בשנה א לתקשורת, היא העברת מסרים מצד א לצד ב ולכן המסרים חשובים מאוד כמו גם דרכי מעבר התקשורת. תקשורת יכולה לעבור באמצעות כלי התקשורת המסורתיים: רדיו, טלוויזיה, עיתונות מודפסת לסוגיה וכד', ובאמצעות פלטפורמות הניו מדיה: אתרי אינטרנט חדשותיים, רשתות חברתיות ועוד. אומנם לא כל יועץ מכיר את מנגנוני בניית הקהלים של פייסבוק או את הדרך הנכונה להקים קמפיין בטאבולה (Taboola) אבל יועץ תקשורת חייב לדעת על מגוון הכלים, מה היתרונות של כל אחד מהם ומה נכון לכל אחד מקהלי היעד.

מי הם קהלי היעד שאליהם כדאי לכוון?

יועץ תקשורת יודע לאתר את קהלי היעד. בשיעור ראשון בתורת הארגונים לומדים כי ארגון אינו פועל בריק וקהלי היעד הם הצרכנים ולצידם גם לקוחות פוטנציאליים, העובדים, בני משפחותיהם של העובדים, ספקים (כן גם הבנק שלך הוא קהל יעד שלפעמים צריך להעביר אליו מסרים), מקבלי החלטות ברמות השונות ועוד. יועץ תקשורת טוב יבדוק מי הם קהלי היעד ומה המסרים שהם צריכים לקבל ומדוע ובאמצעות אילו פלטפורמות.

מה ההבדל בין יחצ"ן ליועץ תקשורת?

יחצ"ן ויועץ תקשורת אינם אותם בעלי מקצוע ולא כל מי שמחזיק רשימת עיתונאים יכול להיות יועץ תקשורת. אומנם לפעמים אנו מחפשים את הזול אבל הזול עשוי להתגלות כיקר ויחצ"ן עשוי לגרום לפגיעה בשם שלכם או של הארגון. לכן כפי שלא הייתם נותנים לעורך דין חסר ניסיון לייצג אתכם בבית משפט, כך גם שווה לכם לחשוב פעם נוספת האם לתת לגוף פחות מקצועי לייצג אתכם ואת הארגון שלכם מול בית המשפט של הציבור.

גלילה לראש העמוד