המשבר התקשורתי בארומה תל אביב – בעיה שתמשך במשך זמן רב.

המשבר סביב הרעלת המזון לכאורה בארומה תל אביב מסעיר את הרשתות החברתיות ואת התקשורת בארץ עשרות תגובות, ציורים משעשעים ואמירות קשות. לצידם טוקבקים על איכות המזון במסעדות ובבתי קפה והאשמות כאלו ואחרות.

נטיית הלב של רובנו אומרת שהמשבר יעבור ואנשים ישובו לרכוש מזון בארומה תל אביב כמו במסעדות אחרות שהודבקה להם תווית שלילית והשגרה המבורכת תשוב.

כאשר בודקים ייתכן אמנם שהעסקים ישובו לשגרה עם פגיעה כזו או אחרת אבל בבחינה של העולם העסקי אני מניח שהתגיעה בארומה תל אביב לא תהייה נקודתית בתקופה הקרובה והשפעות סביבתיות ישובו ויעלו ויפגעו בחברה במשך תקופה ארוכה.

כך לדוגמא היום "מככבת" בעיתונים האיום בתביעה של יצרנית הדג מול הגורמים השונים ששירבבו את שמה של החברה ככל הנראה בלי אשמה. כמו כן הגב שנפגעה מההרעלה הגישה תביעה נגד החברה .

רבות מדובר על רגולציה והאופן שהיא "חונקת" את המפעלים. משבר כזה עשוי לגרום למשרד הבריאות להכביד את הרגולציה , לדרוש (ובלחץ הציבור לקבל ) עוד תקנים להגברת הפיקוח על מסעדות ובתי קפה (במקרה זה ) והתוצאה (לצד השמירה המבורכת על היגיינה) הוספת עלויות נוספות על החברה שיתכן ואת חלקם היא תאלץ לגלגל ללקוחותיה.

ממשבר הסיליקון בחלב תנובה ומשברים נוספים אנו למדים כי יש סיכוי כי ארוע כזה לא יחמוק מהרדאר של הפוליטיקאים, הגם שבימים אלו נדמה כי הכנסת היא מקום רגוע הרי שבשגרה הכנסת כרשות המפקחת עשויה לקיים דיונים בנושא, לקבל החלטות ולהטיל על משרד הבריאות ומשרדי ממשלה נוספים להגביר את הפיקוח .

בית המשפט על מערכת המשפט נהוג להגיד שגלגלי הצדק טוחנים לאט. אין ספק שקיימת בעיה במערכת המשפט אבל להערכתי מערכת המשפט תדרש לנושא או במסגרת תביעה של משרד הבריאות או התביעות האישיות של מי שנפגע בהרעלה לכאורה או אפילו של אנשים שעד היום סבלו (באמת או לא באמת) מכאבי בטן בעקבות אכילה במסעדות אלו ואחרות והארוע האחרון ישכנע אותם להגיש תביעה כנגד הרשת . לתביעות משפטיות כאלו יש מחיר ציבורי המשפט יסוקר בכלי תקשורת והתוצאה היא שהמשבר ישוב ויעלה .

אני משוכנע שישנם עוד מקומות ועוד נקודות שבהם הנושא יעלה (חלילה ארוע אחר של אותה הרשת ) ולכן למרות אולי שזכרונו של הציבור קצר יש סיכוי שיהיה מי שישוב ויזכיר לציבור את הארוע והפגיעה הנקודתית תהיה פגיעה נקודתית רב פעמית שבכל פעם המכירות יפגעו (גם אם במעט).

צריך במקרה של משבר תקשורתי לבחון את ההשלכות הכוללות ולהתיחס אליהן ולא לצאת מנקודת הנחה שהזמן יעבור והכל ישוב על מקומו בשלום .

 

*הכותב מנהל משרד יחצ.

גלילה לראש העמוד