למה לובי פוליטי הוא יחסי ציבור

"בתחבולות תעשה לך מלחמה ובחקיקה תעשה לך פרנסה" יחסי ציבור, לפי אחת ההגדרות, הם: "חשיפת הלקוח בפני קהלי היעד שלו". ישנן דרכים רבות לעשות זאת, אם באמצעות כלי התקשורת המסורתיים: רדיו, טלוויזיה, עיתונות לסוגיה: מודפסת ודיגיטלית ואם באמצעות הכלים הדיגיטליים: גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, לינקדין, טוויטר ועוד. אך לפעמים קהלי היעד הם הרבה יותר ממוקדים, לדוגמה כאשר מדובר במקבלי החלטות שאליהם ניתן להגיע בכלים פרלמנטריים.

איתור קהל היעד

לפעמים קהלי יעד הם לא הציבור הרחב, אלא קומץ מצומצם של מקבלי החלטות, כך למשל נניח שרוב רובו של הציבור לא מתעניין במענקים למפעלים באזורי קו עימות או לחילופין איננו משוכנעים שכל הציבור מבין את החשיבות של הגבלת דמי ניהול בקרן פנסיה, למרות שיש לה השפעה גדולה מאוד על הציבור, אבל לארגונים וחברות הצעות חוק בנושאים אלו עשויות להיות משמעותיות מאוד.

כל ארגון עובד מול קהלי יעד שונים והוא צריך לאתר אותם ולהעביר להם מסרים.

כך לדוגמה, לפני שנים אחדות, עבר סעיף 30א' לחוק התקשורת, הידוע בכינוי "חוק הספאם", שקבע כללים ואיסורים על משלוח דברי פרסומת באמצעי תקשורת שונים. לרובנו המשמעות היא הרבה פחות דואר זבל בתיבה שלנו, אבל, וזה לא יהיה מפתיע, המשמעות של החוק הייתה סגירה או שינוי בדפוס הפעילות של חברות שעסקו בנושא וביום בהיר אחד או שחור אחד, הם גילו כי תחום העיסוק שלהם הפך ברובו ללא חוקי ונאלצו לסגור את מקום עבודתם או לפחות לשנות את מוקדי הרווח.

 

שימוש נכון בכלים הפרלמנטריים

בכנסת נידונים מדי שבוע אלפי נושאים, בכל מושב מונחות אלפי הצעות חוק, חלק גדול מהצעות חוק יישארו בגדר הצהרה בלבד, פרופ' שבח וייס הגדיר זאת כ"הצהרות חוק", אחרות עשויות להגיע למליאה, לעבור ולהיכתב בספר החוקים של מדינת ישראל.

אבל לא רק חוקים. בכנסת נידונים נושאים רבים במסגרת עבודת הוועדות. הוועדות זוכות לחשיפה תקשורתית ודיונים שחלקם עשויים להפוך לאייטמים תקשורתיים. דיונים אלו יכולים גם להשפיע על עבודת גופים רבים הנדרשים לפעול ולשנות החלטות, כך לדוגמה רשות החשמל נדרשה לאחרונה לשנות תוואי של קו מתח על שהיה אמור לעבור בסמוך לבתי תושבים, התושבים כמובן התנגדו, כי מי רוצה קו מתח על מעל בית שבו גדלים ילדים, ובעקבות דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת החליטה רשות החשמל עם מנהל התכנון וחברת החשמל להסיט את התוואי לשמחתם של תושבי היישוב.

מהצד האחר, בחקיקה יש גם הזדמנות מצוינת. נניח שאתם יודעים שאמור להיות מוטל מס על שקיות ניילון ואתם מחליטים לפתוח מפעל לייצור שקיות רב פעמיות, ואולי בעזרת ידע מוקדם, פומבי

אבל כזה שצריך לחפש אותו, אתם שומעים על החובה להחזיק בכל רכב אפודים זוהרים ואתם ממהרים לייבא או לייצר בארץ כמה עשרות אלפי יחידות של אפוד זוהר ולהיות ראשונים וכדו'.

בהינתן האקסיומה ש"תקשורת היא כלי ולא מטרה", יועץ התקשורת צריך לבחור את הכלי הנכון עבור לקוחותיו ולייצג את האינטרסים שלהם בצורה הטובה ביותר ולכן ראוי שתהיה לו הדרך, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף, לדעת מה קורה בכנסת ולעשות שימוש בכלים הפרלמנטריים השונים. כך הוא יוכל לחשוף את לקוחותיו בפני קהלי היעד שהם לאו דווקא כלל תושבי מדינת ישראל אלא מקבלי ההחלטות.

לובי פוליטי הוא יחסי ציבור ושימוש בו יכול לקדם את האינטרסים של הלקוח.

גלילה לראש העמוד