סוגרים את האורווה אחרי שהסוסים כבר ברחו- הצעת החוק לתיקון לדרכי תעמולה

על שולחן הכנסת הניחה חברת הכנסת חברת הכנסת אלינה ברדץ' יאלוב תיקון להצעת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון – שקיפות מודעות בחירות בעולם הדיגיטלי), לדברי ההסבר של הצעת החוק  : "בשנים האחרונות התנהלו מספר מערכות בחירות במדינת ישראל אשר במהלכן נפוצה והתרחבה התופעה של חדשות כזב אשר מפורסמות ומופצות לרבים ברשתות החברתיות, במסרונים ובעוד דרכים אשר רשת האינטרנט מאפשרת. פרסום מסוג זה מבוצע לא אחת באופן אנונימי ומייצר תופעות שליליות של הפרעה לבחירות ופגיעה במהלכן התקין.

מטרת הצעת חוק זו היא לאזן בין חופש הביטוי, המהווה ערך חשוב ומרכזי במיוחד בתקופת בחירות לבין ההכרח לשמור על הסדר הציבורי במהלך מערכת בחירות.

בהתחשב בעובדה שחלק ניכר מפלטפורמת הפרסום נמצאות היום באינטרנט, ישנה חשיבות עליונה לבצע התאמות רלוונטיות בחקיקה הקיימת, אשר עוסקת בעיקר במדיה המודפסת ולהסדיר חובות שקיפות גם ביחס למדיה הדיגיטלית.

לפיכך, מוצע לתקן את חוק הבחירות לכנסת ולהוסיף את סעיף 2א1 שיעגן חובות שקיפות בפרסום תעמולת בחירות באופן שישמור ויקדם את טוהר הבחירות. הצעה זו עולה בקנה אחד עם דין וחשבון שפרסמה הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות (דרכי התעמולה) בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת דורית בייניש".

לדברי יועץ התקשורת אופיר שפיגל מדובר בלתפוס את הסוסים אחרי שברחו מהארווה, הטכנולוגיה הרבה יותר מהירה ועד שהצעת החוק תעבור ימצאו הקמפיינרים כבר דרכים חדשות יצירתיות ושונות כאלו שיהפכו את הצעת החוק ללא רלוונטית במקרה הרע או רלוונטית לבחירות ב1999" .

בחירות בדיוק כמו מלחמות, צריכות להיות צעד אחד קדימה ועל המחוקק להיות מוכן לחקיקה ולא לחוקק בדיעבד.

אז טוב שהצעת החוק עלתה אבל יש לפעול לחקיקה רלוונטית ויש עוד קצת פחות משנתיים עד הבחירות המוניציפליות שבהם יתגלה שהקמפיינרים והדיגיטל כבר במקום אחר לגמרי.

גלילה לראש העמוד