המחיר היקר של הפריימריס

חרף הירידה בכמות המפלגות המקיימות בחירות מקדימות, עדיין יש להן חשיבות רבה והן מבטאות חלק מהדמוקרטיה הישראלית.

אך לצד היופי של החגיגה הדמוקרטית והצגת המועמדות של הנבחרים מול קהל המצביעים, לבחירות יש עלויות כספיות משמעותיות אשר להן השפעה גדולה על הסיכוי להיבחר.

אומנם אין דין של בחירות בקרב 140 אלף מתפקדים בליכוד כדין בחירות בקרב כ-20 אלף מתפקדים במרצ אבל בשני המקרים אין להמעיט בהוצאות הכספיות הנלוות. מעבר לכך כמובן שבחירות של חבר.ת כנסת מכהן.ת הן הרבה יותר זולות מבחירות עבור מתמודד שאינו חבר כנסת.

מעבר לעניין האגרה שנדרשת עבור השתתפות בבחירות, ישנם סכומים משמעותיים נוספים שיש להביא בחשבון ביניהם: ייעוץ אסטרטגי, שירותי דוברות וקשרי עיתונות, נסיעות ברחבי הארץ, אירוח חוגי בית ומפגשים, מודעות בעיתונים, הדפסת חומרים לחלוקה ופלאיירים כמו גם שלטים בסמוך לקלפיות, SMS והודעות קוליות, חולצות ממותגות וכל מיני תשורות על מנת למשוך את תשומת ליבו של המצביע הפוטנציאלי, ואפילו זכיתי לראות שלט חוצות שנשא את שם המועמד בבחירות המקדימות.
כמו כן, מעבר לנושא היח"צני ישנם עובדים, רכזי שטח, רכזי מתנדבים, טלפנים וטלפניות חלקם בשכר וחלקם מתנדבים אבל לכולם יש החזרי הוצאות… ויש לדאוג למזון לרובם ביום הבחירות.

הוצאות נוספות צריך להפנות לנוכחות ברשתות החברתיות – אם אתה לא שם – אתה לא קיים. הרשתות החברתיות מאפשרות נגישות לכל אחד אבל העבודה ברשתות היא עניין מקצועי ומורכב, תחילה יש להקים את התשתית הכוללת הכנת מחקר מקדים, כתיבת תכנים רלוונטיים לקהלי היעד, עיצוב, צילום, עריכת וידאו, ולאחר הקמת התשתית יש לנהל את הפלטפורמות השונות על ידי קידומים ממומנים של התכנים הנכונים לקהלים הנכונים, מעקב, אופטימיזציה של הקמפיינים אונליין, הגדלת הקהלים ועוד ועוד.

בהערכה גסה, העלות לבחירות כאלו במפלגות הקטנות יכול לנוע בין עשרות אלפי שקלים למועמד, לעומת מאות אלפי שקלים למועמדים במפלגות הגדולות, דוגמת הליכוד. ההוצאה תלויה גם במיקום ברשימה – משבצת אזורית/ מיגזרית או רשימה כללית.

לעומת מתמודדים שמציגים את מועמדותם בפעם הראשונה, חבר כנסת מכהן שמתמודד, יכול ליהנות משירותי דוברות של העוזר הפרלמנטרי, דלק, נהג וכיסוי להוצאות נסיעות ע"ח הרכב שהוא מקבל מהכנסת אך עדיין גם עבורו ההוצאות הן לא עניין פעוט.

הבחירות המקדימות הן חשובות וראויות אבל מי ששוקל להתמודד חשוב שייקח בחשבון את ההוצאות ואת מקורות מימון לפעילות שהרי גם התרומות מוגבלות.

 

המחיר היקר של הפריימריס

גלילה לראש העמוד