מים אפורים הטרנד הסביבתי

לפני כחמש שנים החלו בחדרי חדרים לדבר על אנרגיה סולארית ברמה המסחרית. עד לאותה תקופה, מעבר לחברות הגדולות שעסקו בנושא, פעלו בארץ מספר מצומצם ביותר של חברות וכמה "משוגעים לדבר".
אותם "משוגעים " פעלו בכדי לקדם את התחום, אך לא הצליחו לחדור לשוק הצרכנים הביתיים וזכו להתיחסות מבטלת ולתיוג של "אנשים משונים" "מחבקי עצים" ועוד.

עם חלוף השנים, בעקבות העליה במחירי האנרגיה, כמו גם השינויים האקלימיים אותם אנו חשים היטב בכל פינה בכדור הארץ, החלו כלי תקשורת רבים לאמץ ולקדם אג'נדות "ירוקות" יותר. כתמיד, בעקבות הסיקור התקשורתי הגובר, מיהרו גם פוליטיקאים רבים לאמץ בחום את האנרגיה הירוקה ולהעלות על סדר היום הציבורי את נושא האג'נדה הסולארית. זוהי דוגמא מובהקת לרעיונות העולים מן השטח אל היזמות העסקית ותופסים תאוצה ציבורית גדולה כל-כך, עד שגם קובעי המדיניות אינם יכולים עוד להתעלם מהם.

בשיאו של התהליך בארץ החלו גופים שונים לפעול לתיקון תקנות החשמל ובמקביל לפרסום תקנות אלו, הלך וגדל מספר חברות המספקות את הפאנלים הסולאריים והציוד הנלווה שהוקמו בארץ והן הפכו ל"סחורה חמה" והשקעה נבונה, כאשר חברות רבות "קופצות על העגלה" ומנסות להרוויח מהטרנד.
בימים אלו כאשר נראה כי משק המים הולך ומתיבש וכי בקרוב מאוד תהיה מדינת ישראל חייבת להתמודד מול משבר מים רציני וחמור ביותר, פועלת המדינה להקמת מתקני התפלה, אולם אלו הם פרויקטים בסדרי גודל אדירים שהאזרח הקטן לא יוכל להיות מעורב בהם.

לאזרחים נותר רק לפעול לקיצוץ בכמות המים שהם צורכים, לפני שמישהו אחר יעשה זאת עבורם. אולם זה אינו הפתרון היחיד. לצרכנים הפרטיים יש אלטרנטיבה נוספת והיא שימוש במים אפורים. לפי שעה, משרד הבריאות איננו מאשר שימוש במים אלו, אך מספר חברות כבר פועלות בשקט בארץ ומתקינות מערכות העושות שימוש חוזר במים אפורים. הביטוי מים אפורים מתייחס למי המקלחות, הכיורים וכו'. השיטה הרווחת כיום למחזור מים אפורים היא להעביר את המים, ששימשו למקלחות ולשטיפת הכלים, לניקוי בדרכים שונות ולאחר מכן לעשות בהם שימוש חוזר לצורך הדחת מים באסלות או לחלופין השקיית גינות (שעל-פי ההצהרות האחרונות אמורות להיות מיובשות כבר בקיץ הקרוב).

להבנתי ככל שעולה רמת המודעות לאיכות הסביבה, הולך וגובר רצון הציבור המעוניין להיות מעורב בצורה ממשית ולא רק כרעיונות יפים, בשמירה על איכות הסביבה ועל משאבי הטבע ולכן לצד הגידול בשימוש באנרגיות חלופיות והגידול באחוז המחזור של חומרים הניתנים למחזור, יעלו גם הצורך והרצון של אזרחים למחזר מים והחברות העוסקות בתחום כיום יהיו המניות החמות של העתיד.
חברות וארגונים שיתחילו להכנס לתחום זה היום יוכלו לקטוף את הפירות הכלכליים מחר וכמובן שכך תרוויח הסביבה ונרוויח כולנו.

*הכותב הנו מנכ"ל משרד יחסי ציבור המלווה חברות הפועלות לקידום איכות הסביבה.

 
גלילה לראש העמוד