כללי הזהב להופעה בטלויזיה

כל עסק רוצה חשיפה תקשורתית חיובית, אך כשמגיע הרגע להופיע מול המצלמות, לפעמים נעשות טעויות קשות שפוגעות בעומד מול המצלמה ובארגון אותו הוא מייצג.

בדיוק לצורך זה כתבנו כללי זהב להופעה מול המצלמה, כדי שכאשר תופיעו על מסך הטלויזיה תעשו את זה באופן הטוב ביותר ותייצגו את האינטרסים שלכם ושל הארגון באופן האופטימאלי.

ההכנות:
מה לובשים?
השאלה הנצחית שמטרידה את כולנו בכל בוקר מקבלת משנה תוקף כאשר אנחנו מגיעים לראיון טלויזיוני. לשמחתנו יש כמה כללים פשוטים שמצמצמים את הבחירה שלכם.

בהיר. הצבעים שעוברים טוב בטלויזיה הם צבעים אחידים, בהירים ושקטים. אין ללבוש חולצות צבעוניות עם פסים או משבצות, זה יגרום למראה מרצד על המסך ועיני הצופים ימשכו לבגד במקום להשקיע תשומת לב במסר שאתם מנסים להעביר.
מחשופים – מחשוף מינימאלי גם לגברים וגם לנשים. גם במקרה של גברים אנחנו לא מעוניינים לראות שיערות חזה.
מדויק – חשוב שהבגד יהיה בדיוק במידה שלכם, לא קטן ולוחץ ולא גדול מימדים כך שתראו כאילו אתם "שוחים בבגד". חשוב שתרגישו בנוח בבגד המתאים למידותיכם. באותה מידה חשוב להשקיע בגיהוץ, אסור שהבגד יראה מקומט ומרושל, זה יקרין עליכם.


איפור
נכון שבערוצים השונים יש מחלקות איפור, ולגברים אכן נמליץ לעשות בהן שימוש, אבל לנשים נמליץ להתאפר בבית. מנסיוננו, עדיף לא לבנות על האיפור של הערוץ, זה גרם למפחי נפש רבים בעבר.

חזרות
התכוננו – גם לפני הופעה בטלויזיה או ברדיו, ממש כמו לפני כל הופעה – מומלץ בחום לתרגל את המסרים, שאלות ותשובות. זה מרגש, וההכנה תפחית את מידת הלחץ שלכם ותסייע לכם להרגיש משוחררים להעברת המסר.

נכנסים לאולפן:
מרגע שנכנסים לאולפן, עומדים מול מצלמה או ליד מיקרופון פתוח, יש לנהוג כאילו נמצאים כבר בשידור ולהתנהג ולדבר בהתאם. כל המצלמות באולפן פעילות כל הזמן ולכן יש לשים לב היטב למה שאומרים. בשלב הזה אין דבר כזה off the record.

הראיון:
איך יודעים איזו מצלמה מצלמת?
מעל המצלמה המצלמת באותו הרגע תדלק נורה אדומה.

לאן להסתכל?
ראיון אולפן רגיל: במהלך הראיון אין להסתכל למצלמה, אלא על המראיין. מומלץ לשמור איתו על קשר עין רציף, כשיחה המתנהלת באופן טבעי.
בראיון המתקיים באולפן שונה מהמראיין (מחיפה, תל אביב, ירושלים או מניידת שידור), יש להביט במצלמה או במוניטור המוצב ממש צמוד אליה. כך תמונתכם באולפן תראה טבעית.


צילומי תגובה
גם כשאתם לא מדברים מצלמים אתכם, גם כשהמראיין שואל שאלות וגם כאשר אחר מדבר באולפן. חשוב להתנהג כל הזמן כאילו המצלמות עליכם. אל תראו משועממים, אל תעשו העוויות ואל תסירו מבטכם. הנהנו בראש כאילו אתם מבינים את התשובה, כאילו אתם מסכימים. חייכו מעט, גם זה בסדר ונודו לשלילה קלות בראשכם אם אתם לא מסכימים. המסרים שלכם יכולים להמשיך ולעבור גם בשעה שאתם לא מדברים, נצלו את זה לטובתכם.

שפת גוף:
יש לשים לב שהבעות הפנים אינן מסגירות דעה או תחושות שאינך רוצה לחשוף.
מומלץ למתן את תנועות הידיים ולהימנע מלהסתיר את הפנים שלך או של אדם אחר. תנועות גדולות מועצמות בטלויזיה ונתפסות ככוחניות, ואף אלימות.
חיוך עדין יסייע לקהל לאהוד אתכם ולהזדהות אתכם ועם המטרה, כל זאת כמובן אם זה הולם את הנושא.


מסר:
החליטו מראש מה אתם הולכים להגיד בשידור, בלי קשר לשאלות.
וודאו שהמסרים שלכם יעברו, חזרו עליהם מספר פעמים.
התנסחות במשפטים קצרים וברורים תעביר את המסרים באופן מיטבי.
הדיבור
כדאי להתאים את גובה הקול וקצב הדיבור שלך לאלו של המראיין.
יש לשמור על שפה יומיומית אך נקיה מביטויים גסים או שפת רחוב
מומלץ לדבר בשפה תקנית וללא שימוש במונחים מקצועיים מורכבים מידי.
יש להימנע מקול מונוטוני ו….מרדים.

* הכותבת – שיר פרסאי ברניב יועצת תקשורת במשרד יחסי הציבור אופיר שפיגל

 
גלילה לראש העמוד